Vinterdäck, utan dubbar och som är tillverkade i ett slags gummi som har högre friktion kallas friktionsdäck. Gummiblandningen de är gjorda av är sammansatt med ett avvikande däckmönster, som ger ett bättre grepp än den sorts gummi som vanligtvis används för dubbdäck. För alla som kör på blöta, snöiga och torra underlag är vinterdäck utan dubb att föredra under vintersäsongen. För de som bor i storstäderna och i södra Sverige fungerar därför friktionsdäck bättre.

Tänka på vid köp att däck

Om du funderat på att köra med friktionsdäck bör du först ta reda på vilket väglag som gäller på de vägar du ska köra på. Vissa områden i storstäderna har zoner där man inte får köra med dubbdäck, och är det flera sådana zoner du ska måste passera är friktionsdäck i stort sett ett måste, om du inte ska behöva köra omvägar. Det finns friktionsdäck både för nordiskt och mellaneuropeiskt klimat och i Sverige bör du köpa däck som är anpassade för vårt nordiska klimat. Om du är osäker är det bara att ta kontakt med en däckfirma, de vet allt om däck och hjälper dig mer än gärna. Där får du också veta vilka sorts däck som passar din körstil och bilmodell.

Fördelar och nackdelar

Friktionsdäck har både lägre ljudnivå och rullmotstånd, de sliter inte lika mycket på våra vägar som dubbdäck gör. Det gör att de är bättre mot miljön och också mer ekonomiska att köra med. Dubbfria vinterdäck kan du montera på bilen redan tidigt på hösten, de fungerar lika bra även om det inte råder vinterväglag på vägarna. Däremot rekommenderas det inte att använda friktionsdäck året om. Sommardäck passar bäst på sommaren och på vintern är det bättre att köra med vinterdäck, detta oavsett att du får köra med friktionsdäck året om.

Har du däremot en gammal bil som inte har antisladdsystem är det betydligt säkrare att använda vinterdäck som är dubbade, och likadant om du behöver köra på blank is är det alltid vinterdäck med dubb som bör gälla för största säkerhet.